دین وطول عمر

طی تحقیقات ومطالعاتی که دکتر روانشناس Baldwin Way در ایالت اوهایو ایالت متحده امریکا انجام داده، به این نتیجه رسیده که دین وعمر انسان با هم ارتباط داره . این مطالعه در (13 ژوئن) به صورت آنلاین در مجله اجتماعی روانشناسی و شخصیت شناسی علوم منتشر شده. قسمتی از این مقاله را در متن پایین بطور خلاصه میارم:

در این مطالعه محققان دریافتند که با در نظر گرفتن جنسیت ووضعیت زناشویی وتاهل، همچنین تعداد فعالیت های اجتماعی، افراد دارای وابستگی مذهبی به طور متوسط ​تقریبا 4 سال (​3.8) سال بیشتر از افراد بدون وابستگی مذهبی زندگی می کنند.

دعا

سبک زندگی  دینی نیز می تواند یکی از عوامل تاثیر گذار بر این مطلب باشد.

 محققان گفتند ، بسیاری از مذاهب قوانینی دارند که اعمال ناسالم را محدود می کند، مانند الکل ومواد مخدر، که ممکن است در طول عمر نقش داشته باشد. علاوه بر این، "بسیاری از مذاهب شیوه های کاهش استرس را ارتقا می دهند که ممکن است باعث بهبود سلامتی، مانند قدردانی، دعا یا مراقبه شوند".

محققان گفتند بنابراین، تحقیقات بیشتری لازم است تا به نقشی که این عوامل در رابطه بین دین و طول عمر بازی می کنند، بپردازد.

جالب اینجاست که این مطالعه همچنین حاکی از آن است که سطح کلی دینداری در یک شهر واینکه میزان ساکنان شهر با هنجارهای اجتماعی مطابقت دارد چه میزان ممکن است بر این مطلب تأثیر بگذارد.

در شهرهای بسیار مذهبی که انطباق با هنجارهای اجتماعی مهم بوده، افراد متدین تمایل به زندگی طولانی تر از افراد غیر دینی داشتند. اما در شهرهای بسیار مذهبی که پیروی از هنجارهای اجتماعی خیلی مهم نبود، افراد غیر مذهبی تمایل به زندگی درست تا زمانی که افراد مذهبی داشتند، داشتند.

محققان این را یک اثر "پراکنده" نامیدند ، که در آن منافع مثبت سلامتی دین در بین جمعیت غیر مذهبی پراکنده می شود. به عبارت دیگر ، در این شرایط افراد غیر مذهبی ممکن است تحت تأثیر قرار گرفتن در یک محیط مذهبی، بدون اینکه خودشان مذهبی باشند، تحت تأثیر قرار بگیرند، این ویژگی، احتمالاً به دلیل تأثیرات دین بر سلامت روحی و جسمی در جامعه مى باشد.

محققان گفتند، هنوز هم این یافته ها مقدماتی هستند و باید در مطالعات دیگر تکثیر شوند.

 

منبع: livescience